VYUŽITÍ VE VÝUCE
CÍL AKTIVITY:
Žáci se seznámí s konkrétními příklady z problémových oblastí současného světa a vysvětlí jejich příčiny a následky.
POSTUP:
1) Nechte žáky vyplnit kvíz. Upozorněte, že kvíz nemá za cíl zkoušet vědomosti, ale především upozornit
na vybrané problémy 21. století. V některých případech se žáci budou muset spolehnout na svůj odhad.
2) Následuje výčet aktivit, které mohou ve třídě proběhnout po vyplnění kvízu. Smyslem aktivit je upozornit
na globální výzvy, kterým lidstvo ve 21. století čelí a které zároveň musí během zbytku století řešit.
Generace současných žáků bude bezpochyby tak či onak součástí jejich řešení.
ÚKOLY PRO 21. STOLETÍ

V probíhajícím 21. století stojí lidstvo před výzvami, kterým dosud nečelilo. Jejich společným jmenovatelem je bezprecedentní počet obyvatel, jejichž potřeby a činnosti vedou k tradičním geopolitickým napětím a nově i ke klimatickým změnám. Která témata patří mezi nejpalčivější problémy našeho století? Některé z nich se nás týkají bezprostředně, některé z nich se nám zdají vzdálené. V následující aktivitě se seznámíte s některými z nich.
ZEMĚPIS:
Životní prostředí – krajina; vztah přírody a společnosti
PŘÍRODOPIS:
Neživá příroda – půdy; podnebí a počasí ve vztahu k životu
Základy ekologie – organismy a prostředí
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA:
Základní podmínky života
Vztah člověka k prostředí
KDE VYUŽÍT:
K UČENÍ: operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
KOMUNIKATIVNÍ: naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
OBČANSKÉ: chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky
na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
KOMPETENCE: